پژوهشی در شیوههای ساخت و مضامین مکتب فلزکاری موصل مطالعۀ موردی: صندوقچه و شمعدان بدرالدین لؤلؤ
نویسندگان
چکیده مقاله:
مکتب فلزکاری موصل یکی از فعالترین و برجستهترین مکاتب فلزکاری در دورۀ اسلامی همزمان با اواخر دورۀ سلجوقی و دورۀ ایلخانی است. به دلیل جایگاه ویژۀ هنر فلزکاری دوران اسلامی و جایگاه خاص مکتب فلزکاری موصل، پژوهش در مکتب فلزکاری موصل بر اساس شیوهها و فنون ساخت و تزئین شکلها و شکل زیباشناختی آثار ضروری به نظر میرسد. ازاینرو، این مقاله درصدد تبیین ویژگیهای مکتب فلزکاری، فنون ساخت و تزئینات و مفاهیم آثارفلزی موصل است و به بررسی و تحلیل دو نمونه از آثار ساختهشده در این مکتب، یعنی صندوقچه و شمعدان بدرالدین لؤلؤ، میپردازد. بنا به یافتههای این پژوهش، مضمون «شخصی نشسته با هلال ماه در دست» یکی از ویژگیهای خاص تزئین در مکتب فلزکاری موصل است. این نکته که نقوش و مضامین تزئینی آثار فلزی موصل نمودی از استمرار تجارب هنرمندان ایرانیـاسلامی با هویتی نوگراست حاکی از آن است که هنرهای سنتی همواره با تاریخمندی توأم با نوآوری که به سنتی تازه مبدل میشود به کمال و توسعۀ هنر دست یازیدهاند. تزئینات بهکاررفته در فلزکاری موصل عبارتاند از: تزئینات جانوری (انسانی، حیوانی، پرندگان) و تزئینات کتیبهای با خط نسخ و کوفی. در زمینۀ شیوۀ ساخت آثار فلزی در شهر موصل، همان روشهای متداول در زمان ساسانیان دنبال شد. این شیوۀ ساخت که عمدتاً روش ریختگری و قالبگیری بود بهویژه تا دوران حکومت امرا و حاکمان محلی در موصل نظیر دوران فرمانروایی آل زنگی و بهویژه بدرالدین لؤلؤ ادامه یافت. در فلزکاری موصل برخلاف فلزکاری ایران و مصر و سوریه زمینه بهجای نقش با مس، نقره و طلا ترصیعکاری شده است. این مقاله بهروش توصیفیـتحلیلی و روش گردآوری اطلاعات آن بهصورت کتابخانهای است.
منابع مشابه
پژوهشی در شیوه های ساخت و مضامین مکتب فلزکاری موصل مطالعۀ موردی: صندوقچه و شمعدان بدرالدین لؤلؤ
مکتب فلزکاری موصل یکی از فعال ترین و برجسته ترین مکاتب فلزکاری در دورۀ اسلامی هم زمان با اواخر دورۀ سلجوقی و دورۀ ایلخانی است. به دلیل جایگاه ویژۀ هنر فلزکاری دوران اسلامی و جایگاه خاص مکتب فلزکاری موصل، پژوهش در مکتب فلزکاری موصل بر اساس شیوه ها و فنون ساخت و تزئین شکل ها و شکل زیباشناختی آثار ضروری به نظر می رسد. ازاین رو، این مقاله درصدد تبیین ویژگی های مکتب فلزکاری، فنون ساخت و تزئینات و مف...
متن کاملDegenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers
In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...
متن کاملنقدی بر انتساب سه اثر از فلزکاری غرب ایران به مکتب موصل در نیمۀ اول قرن هفتم هجری؛ عودسوز ابوبکر سنی رازی، ابریق و شمعدان موزۀ ویکتوریا و آلبرت
در نیمۀ اول سدۀ هفتم هجری، همزمان با آخرین دهههای حکومت اتابکان زنگی در شمال عراق، مکتب موصل جایگاه ممتازی در فلزکاری دوران اسلامی داشت. بنابراین، شهرت آثار این مکتبْ اصالت فلزکاری سایر مناطق را تحتالشعاع قرار داده است. از این دوره آثار مهمی برجای مانده است که براساس برخی ویژگیهای سبکشناختی به موصل منتسب شدهاند. با وجود این، در شکل و تزیینات این آثار، تفاوتهای بارزی با اشیای بهدستآمده ا...
متن کاملبررسی تحلیلی تأثیر مضامین و نقش مایههای فلزکاری ساسانی بر فلزکاری آل بویه
تحولات بهوجودآمده بعد از فتح ساسانیان توسط اعراب مسلمان و دگرگونیهای مذهبی پدیدار گشته در ایران بر هنرها، صنایع و فنون سدههای اولیه اسلامی تأثیراتی چشمگیر بر جای گذاشت. از جمله این هنرها، هنر فلزکاری است که در دورههای مختلف اسلامی و بخصوص دوره آلبویه آشکارتر است. مهمترین پرسشهای پژوهش حاضر این است که شاخصههای بصری مشترک در فلزکاری ساسانی و آل بویه چیست؟ مهمترین مضامین انتقالیافته از فل...
متن کاملنقدی بر انتساب سه اثر از فلزکاری غرب ایران به مکتب موصل در نیمۀ اول قرن هفتم هجری؛ عودسوز ابوبکر سنی رازی، ابریق و شمعدان موزۀ ویکتوریا و آلبرت
در نیمۀ اول سدۀ هفتم هجری، هم زمان با آخرین دهه های حکومت اتابکان زنگی در شمال عراق، مکتب موصل جایگاه ممتازی در فلزکاری دوران اسلامی داشت. بنابراین، شهرت آثار این مکتبْ اصالت فلزکاری سایر مناطق را تحت الشعاع قرار داده است. از این دوره آثار مهمی برجای مانده است که براساس برخی ویژگی های سبک شناختی به موصل منتسب شده اند. با وجود این، در شکل و تزیینات این آثار، تفاوت های بارزی با اشیای به دست آمده ا...
متن کاملمکتب فلزکاری مصر(قاهره) در دوره مملوک ها
مکتب فلزکاری مصر و به طور مشخص قاهره، یکی از قطب های تولید آثار فلزی در جهان اسلام ب هویژه در دوران مملوک یهااست که توانست در فضای آرام جامعه آن روزگار، آثار کیفی و کمی برجسته ای، هم به لحاظ کاربرد و هم بُعد زیباشناختی تولید وعرضه کند. تعدادی از آثار باقی مانده از این مکتب در موزه های ویکتوریا و آلبرت، مجموعه نوحدالسعید و موزه هنرهای اسلامیقاهره نگهداری م یشوند. یافته های این پژوهش حاکی از تأثیر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 28
صفحات 27- 39
تاریخ انتشار 2014-06-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023